Siirry suoraan sisältöön

Yritysvastuuta ja yritysvastuuta

Osallistuin tänään yritysvastuuverkosto FIBS ry:n tilaisuuteen, jossa pohdittiin YK:n uusien kehitystavoitteiden, Sustainable Develoment Goals, merkitystä yrityksille. Yrityksiä toivotaan kovasti mukaan ratkomaan kehitysmaiden ongelmia ja yritysten edustajia, muitakin kuin konsultteja, olikin paikalla poikkeuksellisen paljon.

Ohjelma huipentui kahden yrityksen – IKEAn ja Nokian – yritysvastuun vastuuhenkilöiden esityksiin kestävän kehityksen tavoitteiden merkityksestä omalle liiketoiminnalleen.

IKEAsta kerrottiin, että tavoitteiden julkistaminen oli heille helpotus: tämähän on juuri sitä, mitä me olemme ajatelleet jo vuosia. Esitys koostui lukuisista asioista, joiden avulla IKEA pyrkii pienentämään myymälöidensä veden- ja energiankulutusta, miten se valvoo toimitusketjujaan ja panostaa tuotteidensa kestävyyteen. Kestävyys viittaa kuitenkin sanaan ”sustainable” enemmän kuin termiin ”durable”. Keskitytään materiaalien kierrätettävyyteen, vaikka ympäristölle kierrätystä ja uusiokäyttöä parempi ratkaisu on tuotteen pitkäaikainen käyttö samanlaisena. IKEAsta kerrottiin myös, että he ovat konsernina siirtyneet valaisimissa käyttämään vain lediä ja haluavat painaa uusien valaisinten hinnat niin alas, että myös ”vähävaraisille annetaan mahdollisuus tehdä kestävän kehityksen askelia”. Ristiriita kestävän kehityksen ja jatkuvan kulutuksen lisäämisen välillä vaivasi mieltäni. Varmasti on totta, että IKEA on alansa huippua yritysvastuuprosessien hiomisessa ja innovatiivisissa energiansäästöratkaisuissa – jo kustannussyistäkin.

Siksi vaikutuin seuraavaksi esiintyneestä Nokiasta. Nyt ei puhunut vedenkulutuksen pienentämisestä omilla tehtaalla, vaan siitä, miten itse lopputuote edesauttaa kehitystavoitteiden toteutumista. Miten tietoverkkojen avulla on saatu viestinnän hintaa alemmas kuin juuri kukaan osasi ennustaa ja näin saatu ennenkokematon määrä tietoa myös köyhien ihmisten ulottuville. Merkitys jokapäiväiseen elämään on ollut mullistava myös – ja ehkä erityisesti – kehitysmaissa.

Kontrasti Nokian ja IKEAn katsantokannoissa kestävään kehitykseen on suuri. Onko vastuullinen liiketoiminta sitä, että pyritään tekemään tuotteita, jotka ratkaisevat kehitysongelmia vai tuotetaanko jotakin ihan muuta ja yritysvastuuosasto keskittyy tuotannon haittojen minimointiin?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *